6 Ekim 2014 Pazartesi

Nietzsche Ağladığında


Kitaba dair didaktik bilgiler:
Yazarı: Irvin D. Yalom (Rus kökenli Yahudi asıllı ABD'li psikiyatrist, varoluşçu, psikoterapist, yazar ve eğitimci.)
Sayfa Sayısı: 374
Yayın evi: Ayrıntı Yayınları (Dinozor) 
İngilizce' den çeviren: Aysun Babacan (kendisini tebrik ediyorum; müthiş düzgün, akıcı, güzel bir çeviri olmuş.)
Arka Kapak Yazısı:
Yoğun ve sürükleyici olan yeni bir düşünce romanı sunuyoruz: Nietzsche Ağladığında. Edebiyatla da düşünülebileceğini gösteren müthiş bir örnek...


Sahne Psikanalizin doğumu arifesindeki 19. yüzyıl Viyana' sı. Entelektüel ortamlar. Hava soğuk. 

Aktörler Nietzsche: Henüz iki kitabı yayımlanmış, kimsenin tanımadığı bir filozof. Yalnızlığı seçmiş. Acılarıyla barışmış. İhaneti tatmış. Tek sahip olduğu şey, valizi ve kafasında tasarladığı kitaplar. Karısı, toplumsal görevleri ve vatanı yok. İnzivayı seviyor. Tanrı' yı öldürmüş. "Ümit kötülüklerin en kötüsüdür çünkü işkenceyi uzatır" diyor. Daha sonra, "Kendi alevlerinizde yanmaya hazır olmalısınız: Önce kül olmadan kendinizi nasıl yenebilirsiniz?" diyecek. Ümitsiz.


Breuer: Efsanevi bir teşhis dehası. Ümitsizlerin kapısını çaldığı doktor. Psikanalizin ilk kurucularından. Kırkında, bütün Avrupalı sanatçı ve düşünürlerin doktoru olmayı başarmış. Güzel bir karısı ve beş çocuğu var. Zengin. Saygın. Hayatı boyunca "ama" pozisyonunda yaşamış biri.
Freud: Breuer'in arkadaşı. Henüz genç. Geleceği parlak. Şimdi yoksul.
Salomé: Erkeklerin başını döndüren kadın. Çekici. Özgür. Evliliğe inanmıyor. Bazen aynı anda birçok erkekle beraber oluyor. Sanatçıları ve düşünürleri tercih ediyor. Kırbacı var.

Konu Ümitsizlik. Bir gün, erkeklerin başını döndüren kadın, Salomé, Nietzsche' den habersiz Breuer' e gelir. "Avrupa' nın kültürel geleceği tehlikede, Nietzsche ümitsiz. Ona yardım edin" der. Breuer, Salomé' yi tekrar görebilmek umuduyla "peki" der. Ve varoluşun kader, inanç, hakikat, huzur, mutluluk, acı, özgürlük, irade... ve neden, nasıl gibi en önemli duraklarından geçen bir yolculuk başlar... Kendisiyle ve hayatla yüzleşmekten çekinmeyenlere...


Kitaba dair Ayşece bilgiler:
@ Uzun arka kapak yazısını paylaşıp sizi yormak istemezdim lakin kitabı çok iyi özetlemiş, paylaşmadan edemedim.
@ Bir kitap kurdu olduğum için bu kitabı mutlaka okumalıyım diye, bu sene 2. si düzenlenen Trabzon Kitap Fuarından almıştım.
@ Almak ve okumak için çok da hevesli değildim doğrusu. Sırf ''bari bilgim olsun, okumadım demeyeyim, okumalıyım diye de içime dert olmasın'' diyerek aldığım bir kitaptır.
@ Tanıtım yazısından yer alan ''Kendisiyle ve hayatla yüzleşmekten çekinmeyenlere...'' cümlesi beni etkilemişti ve beklentimi yükseltmişti.
@ Bu cümle ile iddialaşıp ''Okuyalım bakalım ne verebileceksin bana?'' dedim.
ve
@ Okudukça ba-yıl-dım bu kitaba!
@ Allah biliyor ya Nietzsche' ye çok ön yargılı yaklaşmışımdır her zaman. Ne de olsa hiççiliğin, umutsuzluğun babasıydı... Yani ben öyle sanıyordum. Halbuki düşündüklerimden çok farklı bir insan ve düşünürmüş. Çok gerçekçi, çalışkan ve hatta düşündüğümün aksine -yaşadığı hastalıkların kendisini engellemesine izin vermeyip hayatına hastalıklarını kabullenerek ve hatta olumlamalar yaparak üretmekten vazgeçmediği için- gayet uyumlu biri imiş.
@ Dolayısıyla, Nietzsche' nin kaleme aldığı ''Böyle Buyurdu Zerdüşt'' kitabını da okuyacağım İnşaAllah.
@ Altını çizdiğim cümleler ve hatta yuvarlak içine aldığım bölümler ve hatta hatta direkt sayfanın sağ üst köşesine yıldız işareti koyarak tekrar okuyacağım yerler çokça var ama sizi boğmak niyetinde olmadığım için yazmıyorum.
@ Ama şunu ekleyebilirim; 312. sayfa, 12. bölüm, romanın dönüm noktası konumunda ve sabaha karşı okurken ''neeee, nasıl yaniii, yaaaaaa, süperrrr'' dememi sağlamıştır :)
@ Ve son not: HAKİKATEN KENDİMLE ve HAYATLA YÜZLEŞMEMİ SAĞLADI! KENDİMİ OKUDUĞUM ÇOK YER OLDU.

Kütüphanemdeki KIYMETLİ KİTAPLAR arasında yerini aldı.

Nietzsche' ciğim ve Sn. Yazar Irvin Yalom;
Sevgiler, saygılar, hürmetler benden size!

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Gelsin Yorumlar: